Doktorn on-line servar vårdkonsumenten

Intervju av Klas Rosell, oktober 2002

En ny epok:
Doktorn on-line servar vårdkonsumenten

Var fjärde mobiltelefon som tillverkas säljs inte. Konsumenten vill helt enkelt inte ha den eftersom den har fel färg, affären som säljer den har krångliga öppettider eller så har konkurrenten hunnit komma ut med en ännu bättre modell. Skulle vården kunna drabbas av samma kritiska och hårda behandling av sina “konsumenter”.
– Naturligtvis, säger professorn i informatik Bo Dahlbom. Tanken kanske svindlar men med framtidens teknologi kommer vi vårdkonsumenter att kunna ställa samma krav på våra vårdproducenter som alla andra som försöker sälja till oss: Finnas till hands med vad ni erbjuder när, var och hur jag har behovet. Vi kommer helt enkelt kräva en vård som ligger on-line.

I Bo Dahlboms värld kommer de stora sjukhusen, som han liknar vid fabriker, dit patienterna kommer för att få vård inte finnas. Istället söker vården upp människorna. Han ser framtiden som en stor marknadsplats där vi alla träffas för att bjuda ut det vi producerar och köpa det vi behöver. Det nya skulle alltså vara en återgång till den gamla handelsplatsen som funnits genom årtusendena där säljare och köpare möts och gör affärer.
– Tro mig. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi få erbjudande om en grundlig hälsokontroll medan vi sitter på flygbussen. Om du tvivlar, så titta dig runt i samhället. Vad är likt sedan du var barn? Var mataffären öppen nästan jämt, kunde du göra dina bankärenden mitt i natten, hur många TV-kanaler kunde du välja mellan, fanns flextid, kopiatorer och snabbframkallning av film och vem i hela världen hade hört talas om e-post?

Bo Dahlbom sitter med i regeringens IT-kommission och funderar bl a på varför vården inte utnyttjar den nya teknologin bättre. Han tar ett exempel:
– När SAS-planet blir försenat eller avgångstiden ändras piper det till i många resenärers telefon. Ett SMS-meddelande med nya avgångstiden har skickats ut. Naturligtvis blir jag irriterad över att mitt schema blir rubbat, men det är bättre att jag får informationen så fort som möjligt och kan planera utifrån de nya förutsättningarna. Varför gör vi inte likadant inom vården? Istället för att ha väntrummen fulla av köande, improduktiva patienter, kan vi med respekt för konsumenten ge dem rätt “ankomsttid” även de dagar som planeringen gått åt skogen.

Hur kommer då doktorn på 2000-talet att arbeta? Bo Dahlbom svävar inte på svaret:
– När patienterna har behovet. Men det betyder inte att du ska sitta på din mottagning 24-timmar om dygnet. Nej, läkarlivet kommer att erbjuda många spännande dimensioner framöver.
– Med hjälp av den nya tekologin i form av e-post, web och mobiltjänster kommer du kunna producera en mer effektiv och attraktiv vård. Du kan erbjuda dina vårdkonsumenter kvalitetssäkrade system för såväl akutsituationer som rutinåtgärder. “Övervakningssystem” att patienterna tar sina mediciner, följer dina råd och att behandlingen är framgångsrik, väntar runt hörnet. Allt detta är både tids- och kostnadsbesparande så att du antingen kan producera ännu mera vård eller passa på att njuta av lite mer fritid. Och vem vill inte det, frågar han retoriskt.

Bo Dahlbom är professor i informatik, chef för svenska IT-institutet, forskningschef för Vikoriainstitutet, debattör och föreläsare om informationsteknologin och framtiden.