Dyr IT-användning

Computer Sweden, februari 1999

Mina krönikor är på 2 600 tecken. Den här skall handla om de tre hörnen i dagens ledningsstrategi: IT-användning, nätverkande och affärsfokus. Den skall heta något sånt som “Inga ombudsmän” för att driva hem idén att när det är revolution måste vi tänka själva.

Jag tänker knyta an till min förra krönika om marknaden i Anjuna. Där köpte jag lite hastigt rätt många saronger, bara för att senare hitta några som jag tyckte bättre om. Då sålde jag såklart de första. Nätet erbjuder fantastiska möjligheter till sådana affärer. Den elektroniska marknaden är en global loppmarknad.

Köp en resa på nätet och sälj den igen när du ångrar dig. Spekulera i en regnig sommar och köp en massa resor när de släpps. På den avreglerade elektroniska marknaden behöver du inte tillstånd för att göra affärer. Köpare och säljare finner lätt varann. Nu blir vi alla affärsmän.

Krönikan skulle ha skickats i går. Nu är det kväll och jag har ett par timmar att skriva den. Jag sitter i köket med min Mac och en wisky. Det är första krönikan jag skriver i Word 98. Efter en stund ser jag att uppgift om antalet tecken inte längre finns nere i vänstra hörnet.

Jag skriver rätt fort tills jag har med det jag vill säga och då brukar antalet tecken vara ca 4 500. Sedan filar jag en stund. Stryker och räknar tecken: Vad händer om jag tar bort det här stycket, etc. Detta är ren njutning. Det är därför oerhört irriterande att inte ha on-line uppgift om antalet tecken.

I stället får jag veta i vilken kolumn markören står. Vad jag nu skall ha det till. Det här måste jag kunna fixa, tänker jag. Inte vill jag sitta och göra “word count” flera gånger i minuten. (Jag kör en engelsk version eftersom jag använder kommandon som för länge sedan blivit reflexer och är olika i den engelska och svenska versionen.)

Jag kollar menyer och hjälpprogram och letar efter en möjlighet att stoppa in en uppgift om antalet tecken någonstans. Tiden går och jag blir mer irriterad. Jag har massor av folk i min organisation som kan fixa detta för mig, men det borde ju vara rätt lätt. Vem som helst fattar väl att en hjälpfunktion skall kommentera skillnaderna mellan förra versionen och den nya?

Jag är just nu ett exempel på dålig IT-användning. Jag slösar bort min tid genom att underskatta ett problem. Och jag ger mig in på filosofiska funderingar om Microsoft, i stället för att tänka på krönikans ämne.

Inte nog med att jag slösar bort min egen tid. Jag slösar bort kundernas tid också. I stället för att tänka på ledningsstrategier har vi ägnat oss åt IT-strul. Och vi är tyvärr inte ensamma.

Bo Dahlbom adb.gu.se
professor i informatik vid Handelshögskolan i Göteborg
forskningschef vid Viktoriainstitutet